Nincs több filmes világpremier idehaza

Cinema2

A Sony Pictures, a 20th Century Fox és a Warner Bros. Pictures együtt jelentette be, hogy nem lesz több filmes világpremiere Magyarországon. A döntéshez több amerikai stúdió is csatlakozhat a közeljövőben. Az ok nagyon egyszerű: az utóbbi időkben készült kalózmásolatok nagy része Magyarországról került fel a netre, s ez nem tetszik a tengerentúliaknak. Hozzáteszem, teljes joggal, még akkor is, ha csak kamerás verzióról van szó. Ezek a változatok úgy készülnek, hogy Teca néni bemegy a premierre az Aréna moziba, beállítja az állványt és a készüléket a sötétbe, s felveszi vele a vásznat. Mondanom sem kell, hogy ezek mind hangban, mind pedig képi minőségben katasztrofálisak, még egy egyszerű 19 colos monitoron is botrányosan rosszak. Aki ilyen minőségben néz filmet, az egyéb galádságokra is képes.

De honnan tudjuk, ki töltötte fel az első illegális kópiát?

Véleményem szerint két módon lehet azonosítani azt, hogy honnan töltötték fel a filmeket, az egyik triviális: IP cím alapján. Ez azonban semmiképp nem mondja meg, hogy a másolatok hol készültek, márpedig az Index cikke szerint vagy az Arénában, vagy a Lurdy-ban. Másik lehetőség a vízjel, aminek technológiai hátterébe most nem mennék bele, röviden elég tudni róla annyit, hogy a képi anyagba olyan extra információkat rejtünk, amik alapján azok azonosíthatóak, viszont a néző ebből semmit nem vesz észre. A vízjel általában robosztus, vagyis a legtöbb manipulációra és tömörítési eljárásra, vágásokra immunis. Valószínűleg ezt az eljárást alkalmazzák is a stúdiókban, de feltehetően nem akarnak a világ minden mozijához külön vízjelet gyártani (tipp).

Vajon a vízjel megmarad a kamerával felvett anyagon is? Ezt igen erősen kétlem, ez már egy olyan “transzformációja” az eredetinek, ami meglehetősen durva, befolyásolják az egyenetlen fényviszonyok, stb. Ha viszont nem, akkor hogyan sikerül beazonosítani, hogy Magyarországon lett felvéve az anyag? IP alapján nem lehet mozit behatárolni (nyilván nem a helyi meki wifijén töltik fel), de még csak országot se, gondoljunk csak az anonym proxykra.

Nekem speciel nem fáj, hogy két nappal később nézem meg a Harry Pottert, de az országnak egy elég nagy blamázs. Mi történik itt, emberek?

Nincs több filmes világpremier idehaza” bejegyzéshez 2ozzászólás

  1. Valahol megértem őket, de egy jó filmre az ember elmegy a moziba (már ha van olyan a lakhelyed környékén), mert másfajta közösségi és vizuális élményt ad a mozis filmnézés. A baj azzal van, hogy ahelyett, hogy megpróbálnának olyan irányba elmenni, hogy minőségi filmeket gyártsanak, máig olyan szemetet ontanak, amire beülsz a marketing/a téma/valami egyéb miatt, és nem csak a pénzt, de az elcseszett estét is sajnálod. Ezért inkább letöltöd, és ha nem jó, akkor nem mész el megnézni. Egy kis utánaolvasással/trailer nézegetéssel azért jól szűrhető, hogy mire érdemes beülni, és mire nem. Akadnak olyan nevek is, akik szintén garanciát jelentenek, hogy nézhető minőséget kapsz, de azért ezzel óvatosan kell bánni, mert sok pénzért mindenki elkurvul, és hajlandó a nevét adni valami kritikán aluli vacakhoz.Ah, hiányzik is, hogy végre valami jót megnézzek egy moziban, de a beígért siófoki moziterem nem fog megnyitni a most épülő plázában…

Hozzászólás a(z) viteez bejegyzéshez Kilépés a válaszból